urmoderns

en blogg med lite av varje

I dag har vi klappat Älgar...........

Publicerad 2008-07-06 23:48:37 i Byten,



5 v gamla Älg kalvar, hur söta som hellst ! eller hur?



Här är Victor med en 5 år gammal Älg.tjur  vid namn Hälge, som ni ser så är han hur lugn som hellst V känner
på Basthuden som sitter på hornen



Här klappar Gossarna en Älg ko ,Hennes mamma hade blivit Björndödad i Strömsunds trakten



Och här är urmodern själv ,
Älgarna producerar en olja som täcker pälsen,troligtvis skyddar den mot diverse
Man blir alldeles oljig när man klappar dom,och super mjuka händer får man på köpet,jag passade på
att massera mina nagelband *ler* bästa nagelbands kräm jag nånsin provat.
iaf. så tas oljat tillvara och  det görs tvål där dom tillsätter denna "mirakel" olja,som var bra
för dom med exem,självsprickor od. och det tror jag faktiskt på, efter att fått smörjt in mina händer idag.
Älgarna är kalvar till Trafikdödade kor el dödade av Björn etc. Kalvarna jag visade på bild
är födda  på "gården" men skall hamna på naturreservat så småningom.

Förutom Tvål tillverkar dom Älg-papper det blev 15 A4-ark av en "bajs hög" inte illa va ?

Ja det var lite om min o pojkarnas dag....få se vad vi hittar på i morgon .

Kommentarer

Postat av: Din Hemlisvän

Publicerad 2008-07-08 15:30:15

Vá kul för killarna att kunna komma så nära älgarna, önskar mina två killar, Adam och Joakim också haft den möjligheten. Av döma på bildernaär mina barn i ungfär samma ålder, Adam blir 13 i december och Joakim blir 10 i augusti.

Vi hörs snart igen=)

Postat av: urmor

Publicerad 2008-07-08 16:47:01

hm..... undra om dina barn är tremänningar med mina två yngsta ?

Joacim fyller 13 på julafton,Victor nyss fyllt 9.

kanske deras pappor är kusiner ???????????

Postat av: Din hemlisvän

Publicerad 2008-07-08 17:20:46

Ta inte allt så bokstavligt, tänk istället i metaforer..... Blev du klokare nu?

Postat av: urmor

Publicerad 2008-07-08 18:15:26

Ja du jag tog det bokstavligt....hm !

då ska jag vidga mina vyer i annan tankegång skratt

Postat av: Pia

Publicerad 2008-07-09 06:38:26

Jisses, så exotiskt, klappa älgar. Häftigt!

Postat av: TvaNystan

Publicerad 2008-07-14 17:53:45

Dom ä stora!!! Moosgarden är värt ett besök //E

Postat av: urmor

Publicerad 2008-07-14 23:55:04

Jag håller med ! dom som har möjlighet ska verkligen göra ett besök..........

Postat av: Musseblomman

Publicerad 2008-07-31 23:44:12

Halloj.. såg att ni varit på Moosegarden. Var där för två veckor sen.. Älgarna är ju hur mysiga som helst..

Kommer ursprungligen från Jämtland så det var trevligt att komma upp igen..

Ha en skön fortsatt sommar..

Elisabeth

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eva

en Jämtländska i mina bästa år. är mamma till tre pojkar. födelse år -82,-95,-99. två barnbarn -06,-10 och en hund

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela