urmoderns

en blogg med lite av varje

Va glad jag blev -

Publicerad 2009-06-09 09:30:36 i Allmänt,

- när jag  fick komentarer på Jamska, tycker det är så himla kul med dialekter och
att man ska vara rädd om den och även lära barnen dialekten man har så den får leva kvar

Tyvärr så finns det många Jämtlandska ungdommar som inte har en aning om vad man säger
om man pratar Jamska,fick bevis på det häromdagen, en kompis till en av mina söner
sa att han hade ont i "Rava " den andra kompisen  tittade då på mej som ett stort frågetecken undrandes
vad är det ???????? Rava = Rumpan el stjärt, ändå är hennes föräldrar riktiga sur Jämtar av
födsel o ohejdad vana och dom kan Jamska men inte pratat det.



Det har kommit frågor till mej vad som hänt med Hunden.
Han är återlämnad till Hundavelsstationen i Sollefteå.......gråt,gråt & snyft !
Har inte skrivit om detta för jag har saknat honom så ini vassen,men jag vet att han kommer att få ett bra
liv som Tjänstehund av något slag, var vet jag inte. men jag ska få veta det längre fram
men det är väldans mycke tester o utbildningar han ska igenom först.

Jag saknar Domino Väldigt mycke, man fäster sej snabbt vid dom
 men samtidigt har jag ju gjort något bra oxå,jag
tröstar mej med det.
Men man kan ju få "Lapp-sjuka" när det blir så tyst o trist, det är ju ett levnadssätt
sa en gång att jag inte varit utan hund de senaste 25 åren, men vi satt o räknade att det närmar sej
30 år,  Nu ska jag försöka vara utan över sommare,sen har ju sonen o sonhustrun två hundar
bl.a mamman till min Esther,som så tragiskt gick bort.  och så har jag grannarna som har en Jämthunds Tik
som jag oxå får låna på promenader.ska för övrigt vara Hund-vakt till henne i slutet på Juni när  husfolket  åker
till  frun i husets hemtrakter, Skåne.
Bilden jag lade ut är tagen i slutet på Feb. å inte i går.....skratt !

Ska gå en sväng med snabeldraken innan jag ägnar mej åt det roliga  !

Kommentarer

Postat av: Kattis

Publicerad 2009-06-09 09:50:56

Inte e jag nån infödd jämte, men jag har bott där i 7 år av mitt liv och har inga problem att förstå dina härliga inlägg på jamska! Det e kul!

Postat av: Pärlmudden

Publicerad 2009-06-09 09:58:44

Oj, har du redan lämnat domino tillbaka? Hur länge hade du honom hos dig? Jag trodde han skuklle bo hos dig iallafall ett år. Stackare, det måste vara jobbigt, även om du visste det från början.

Kram!!

Postat av: Johanna

Publicerad 2009-06-09 10:11:09

Visst är det roligt med dialekter och det är viktigt att de bevaras. Själv är jag ju ångermanlänning, men jag har fått lära mig jamska under mina år här. Speciellt det senaste året, sen jag började på hemtjänsten i Föling, gammelgåbban å tantan lär mig mycket. :-)



På vårt dagis pratar flera fröknar jamska och det märks att barnen tar efter, speciellt sonen, och det tycker jag är jätteroligt! Själv pratar jag inte så mycket jamska, det blir mest i jobbet då jag är hos mina pensionärer. Tycker det känns konstigt då jag eg. är ångermanlänning, fast jag räknar mig nog som jämte också eftersom jag bor här och har gjort i många år.



Vad tråkigt att vara utan vovven, förstår att du saknar honom!

Postat av: Anette

Publicerad 2009-06-09 10:53:03

Jag hade det på känn att det var så med hunden, men jag trodde att de skulle bli lite äldre innan de började testa och utbilda dem.

Vilken tur att du inte blir helt hundlös utan får låna hund nån gång då och då. :)

Postat av: Sunna

Publicerad 2009-06-11 14:46:28

Jag har en hund som behöver lite fostran, han tycker fortfarande det är skönast att skita inne. hur går det med fingret? fick de någon ordning på det. Blir det en ny vovve i höst? ikväll har vi skolavslutning och i morgon student för min guddotter Ha det bra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eva

en Jämtländska i mina bästa år. är mamma till tre pojkar. födelse år -82,-95,-99. två barnbarn -06,-10 och en hund

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela