urmoderns

en blogg med lite av varje

STICKADE & TOVADE VANTAR

Publicerad 2009-09-08 12:20:37 i BESKRIVNINGAR,

Har tängt dela med mej av denna beskrivning

Jag skriver ner grundmönstert,sen kan man ju alltid mönstra dom som man vill.

Garn: TOVE

stickor: 3 o 4 mm

Storl: 2, 4-6, 8-10 år

Masktäthet:20m på stickor 4 = 10cm


Lägg upp på st. 3, 40,44,48m

sticka 4 aviga varv.

sticka resår 2rm,2am tills arb. mäter: 8,9,9 cm

Byt till stickor 4 o sticka slätstickning samtidigt ökar du  8m på första slätsticknings varvet

gämt fördelat = 48,52,56 m

När slätst. mäter 6,7,8 cm görs öppningen för tummen

 sticka 1: o 2:a st. m + 2m på 3:e stickan,sticka de nästa 7,8,9 m med en tråd i avikande färg

sätt tillbaka dessa på vänster sticka och fortsätt runt över alla m.

När arb. från Tummmarkeringen mäter 9,10,11 cm, minskas i var sida: sticka* 2rm tills,sticka tills det återstår

2m på 2:a stickan,sticka 2rm tills.* upprepa *-* på de 2 nästa stickorna

minska på detta vis tills det återstår  8m.

Tag av tråden,dra igenom och fäst.

TUMMEN:

Plocka ut extra tråden o sätt maskorna på stickor + 1 extra m i var sida = 16,18,20 m.

Sticka 5,5 , 6,7 cm, slätstickning

Sticka  2 rm tillsammans varvet runt + 1 rätt varv.

Tag av tråden,drag den igenom de återstående maskorna och fäst


VÄNSTER VANTE:
Lägg upp och sticka lika som den högra vanten,men med tummen på motsatt sida
dvs. att markerinen till tummen görs innanför de 2 sista m  på 2:a stickan.

Tova vantarna i maskin,med såpa el tvättmedel obs! inte vittvätt medel.
30-60 grader. på vanligt tvättprogram.
Jag brukar slänga med ett par Jeans så blir effekten bättre.

Ta ur vantarna ur maskinen och forma dem medans de är våta
Lägg det platt att torka,man kan vända dom aviga medans de torkar.
 

Hoppas att jag skrivit lätt förståligt,är inte så van att skriva beskrivningar till andra

hur jag noterar till mej själv ska vi inte prata om.

Och har jag missat nått eller ni vill fråga om något så är det bara att höra av sej till mej !

 

Lycka till !

Kommentarer

Postat av: Stickmanicken

Publicerad 2009-09-08 15:09:02

Vantar är alltid kul, har aldrig provat att tova något, inte på flit iallafall! Ska sätta igång meddetsamma. Kramar Mia

Postat av: Tomtan

Publicerad 2009-09-08 17:49:21

Ska du stå på JAmtli???

Postat av: Cina

Publicerad 2009-09-08 20:20:36

Oh så kul med barnstorlek- nu måste jag testa ditt mönster- så roligt!!!!Tack för tipset!!

Postat av: Annika (anckis)

Publicerad 2009-09-09 20:15:58

Tack!

Nu kan det bli barnvantar till barnen och deras kusiner! Så kul! Ska genast leta om jag inte har lite Tove-garn i mina gömmor :-)

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-09-09 22:54:56

En får tacke för den beskrivningen! Stoppar genast ned den i min dator. Satt nämligen precis och klurade på om jag skulle sticka ett par vantar och tova, av det trista grå ullgarnet som legat sen i fjol. Men hade förstås inget mönster och tovat är ju lurigt, det kan bli hur litet som helst. Som min inkaluva som snabbt förvandlades till en pytteliten "blomkruka" i tvättmaskin.

Postat av: Mormors bod

Publicerad 2009-09-09 22:56:40

Missade tydligen nåt här. Ovanstående kommentar kommer från mig.

Postat av: Maggan

Publicerad 2009-09-11 10:17:33

Va grett e mönster ;-)! Nu må ja ju prov å tova vantan å. Jag är "hemma" nu så bloggläsning sker via telefon... Kram

Postat av: Sunna

Publicerad 2009-09-11 19:07:47

perfekt mönster, tack, jag håller på att skriva rent ett mönster på herrvantar om du vill ha det.hur går det med din tröja? den ser ut att bli så snygg. Har grabbarna fått någon älg? Hoppas allt är bra

Postat av: Gunillaboden

Publicerad 2012-01-13 11:31:56

TACK!

Jag har letat barnvantmönster att tova, det ska jag prova!

Postat av: Kirsten

Publicerad 2013-03-06 10:59:20

Det skall jag prova. Har fått beställning av barnbarnet Ingemar om önskemål om tovade vantar. Svarta med broderat namn på

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eva

en Jämtländska i mina bästa år. är mamma till tre pojkar. födelse år -82,-95,-99. två barnbarn -06,-10 och en hund

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela