urmoderns

en blogg med lite av varje

Snö på fm och Åska på kvällen

Publicerad 2009-06-08 19:30:00 i Allmänt,

Många skriver på eng o svenska i sina bloggar,tror jag ska börja med Jämtska o svenska....Ler !


JÄMTSKA :
I måranskt så snödde å va 1,5 grad varmt,nu börje å åsk ????? inté e konstut e ver ma har så säg !

ÖVERSATT Y SVENSKA:
I morse så snöade det och var + 1,5 gr varmt, och nu börjar det åska ????. är det inte konstigt
väder vi har,så säg

Jag  har avmaskat sjalen  och anv. en virknål villket var super enkelt och bra blev det oxå.
nu är det bara blockningen kvar,men det får vänta tills jag kommer hem.

Tängte sticka men en Poncho,JAG HAR SVÅRT MED DIAGRAM....Grrrrrrrr !
måste nog sätta mej ner och föra över det i skrift ist. (om jag kan), här skulle jag kunna
skriva icke barntillåtna ord men det hoppar jag över och behåller dessa för mej själv...........

Nu får jag hitta på nått annat att göra framför dumburken......
det liksom kliar i fingrarna och en viss oro sprider sej i kroppen när jag inte har nån stickning på G
alltså blir jag "JÄRALAUS".

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2009-06-08 20:26:48

Hen åske de å nu. Sa just te guben "Unnres just när de ske börj å ååsk" och ein minut seiner så small de te!



Ha en artun kväll, trots oväre!

Postat av: Anette

Publicerad 2009-06-08 22:40:21

Häftigt att läsa jämtska.

Försöker mig på att uttala orden, men de ligger inte riktigt rätt i min mun.

Men jag känner igen det från släkten jag har däruppe.

Här har solen tittat fram lite idag, men inte är det någon sommarvärme inte.

Hoppas det har slutat åska hos er och att vi alla får några dagar med fint väder snart.

Postat av: musseblomman

Publicerad 2009-06-08 22:44:19

Henne ååsk de int´. men de e bäre gråvä´r.

Verkligen konstut vär ni har däruppåt.

Förstår att du är järalaus utan nåt för händerna framför tv´n. såna ä vi ju funtade.. he he

kram, kram

ps. klart jag fattade.. :)

Postat av: Johanna

Publicerad 2009-06-09 09:01:52

Tack, jag är väldigt nöjd med färgen själv! Kan verkligen rekommendera att beställa mönstret till Annas axelvärmare, det är lättstickat, roligt och det går snabbt! :-)



Det blir spännande att se kudden!



Ha en fin dag, det ser lite ljusare ut idag än igår iaf. :-)

Postat av: Sunna

Publicerad 2009-06-09 09:25:10

Tyvärr har jag varit järalus och har inga nya mönster att erbjuda. tänkte jag skulle sticka tant koftas kal men jag har strandat redan. kommer inte ens fram till hur många maskor jag ska ha i halsen. ja ja det ordnar sig nog. annars virkar jag tofflor. har sålt 10 par för 150:- st, helt underbart

Postat av: Sussie

Publicerad 2009-06-09 23:29:43

Härligt med dialekter :) Men tyvärr dör de väl ut helt så småningom om man inte lär sina ungdomar.

Roligt att få lära sig lite jämtska :)

Postat av: Tomtan

Publicerad 2009-06-10 16:45:23

ô snart ä e lôv mâ bad....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eva

en Jämtländska i mina bästa år. är mamma till tre pojkar. födelse år -82,-95,-99. två barnbarn -06,-10 och en hund

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela