urmoderns

en blogg med lite av varje

strumpor & Lingon

Publicerad 2009-09-15 17:28:02 i Allmänt,

I dag har vi ett riktigt sommarväder +25gr i skuggan vid 12 tiden

så det vore synd att klaga på vädret iaf

Var iväg och plockade 15 l Lingon på fm. det var riktigt svettigt...ler!

Har rensat nästan alltihopa,ska frysa in så får jag nykokt Lingonsylt eftersom.

Ska koka lite marmelad oxå,det är så gott på Digestive kex.



I fullgång med "tråk" görat.Har en maskin men tyckte att det var inte mera än att

jag skulle kunna göra det för hand.



Fick ett nystan Fabel som jag stickade ett par sockar passande

en tre åring,det räckte till ett par i mindre storlek,anv. spetsmönstret

som jag anv till babysockarna,mest för att det är tråkigt att sticka slätstickning.




Resept på Morotsmarmelad:

750g Rårivna Morötter

8 dl Vatten

Blandas och kokas med Kanelstänger i 20 min.

Blanda i 500 gr Lingon och

1 Kg Socker och  citron.

Koka och skunmma !

Grunden är Morötter + Vatten  och socker

resten kan man blanda efter smak

EX: Röda vinbär + Rabarber

     Hjortron + wiskey

     Svarta vinbär + Äpple

    Jordgubbar + Rabarber

Bara tycke och smak som sätter gränser.

Personligen gillar jag den med Lingon Bäst,som är super gott på Digestive Kex.

I kväll ska vi på Badhuset och bränna like kalorier.........skratt !

Kommentarer

Postat av: Rosenvante

Publicerad 2009-09-15 20:17:24

Min svägerska och svåger hade också plockat och de hade "bara" plockat 24 kg lingon. Jag är så imponerad av erat plockande. Vi brukar få med oss hem när vi är uppe och hälsar på och det är så gott med riktig lingonsylt.

Jag lovar, jag ska säga till om vi kommer så vi kan ses.

Kram får gotland

Postat av: sunna

Publicerad 2009-09-15 20:39:29

Jösses kvinna vad duktig du varit

Postat av: Anette

Publicerad 2009-09-15 21:30:34

Lingonsylt är gott, men eftersom det bara jag som äter det så går det inte åt så mycket. Sylten är ju hållbar och jag har flera burkar kvar så jag struntar i att plocka lingon.

Men jag ska försöka mig ut i skogen och plocka svamp för det gillar vi alla. :-)

Fina strumpor du har stickat!

Solen har visat sig från sin bästa sida även här och jag satte mig ute och broderade och njöt.

Ha det så bra!

Postat av: Ulrica

Publicerad 2009-09-15 22:01:27

Isses så mycket lingon!!! =oO Snygga sockar också! =o)

Postat av: elisabet

Publicerad 2009-09-15 22:16:21

Jisses så duktig du är.

men koka sylt...........rårör du den inte

Postat av: Ann-Louise

Publicerad 2009-09-16 07:26:19

Wow va mycke lingon! O va söta sockar!

Ha en bra dag!

Kram

Postat av: Tomtan

Publicerad 2009-09-16 18:47:53

Här lyser flitens lampa.... Själv har jag stickat ett framstycke på en kofta för att sedan repa upp det hela och börjat igen. Blir så less!!! Två tills och yarn over 6m osv och helt plötsligt blir det YO två tills.... Lurvigt garn (vill jag bara berätta för att tala om att det inte är bara)

Postat av: Mormors bod

Publicerad 2009-09-16 20:12:23

Lingon och Fabel, slätstickning och spetsstickning, stor socka och liten socka. Good lord quinna vad du ligger i. Och vad fint det ser ut.

Postat av: Stickmanicken

Publicerad 2009-09-16 20:28:34

Vilken flitig människa du är, önskar att det kunde smitta av sig lite på en latmask som mej!

Postat av: sannof

Publicerad 2009-09-17 10:12:40

Oj va mycket goa lingon... ha en fin torsdag..=)

Postat av: Camilla

Publicerad 2009-09-18 08:05:36

Dom blir såå fina sockorna i fabel-garnerna.

Den där marmeladen ska jag nog ta och göra nån

gång, älskar att laga mat.

Postat av: Camilla

Publicerad 2009-09-18 08:05:51

Dom blir såå fina sockorna i fabel-garnerna.

Den där marmeladen ska jag nog ta och göra nån

gång, älskar att laga mat.

Postat av: Bente

Publicerad 2009-09-19 18:36:51

Oj vilken flit ,en massa stickning och alla dessa lingon. jag blir djupt imponerad. Hemgjorda rårörda lingon ,mums.Vanlig lingonsylt också , morotsmarmeladen lät ju spännande men jag blir aldrig färdig med sånt.

Postat av: Tant Kofta

Publicerad 2009-09-19 19:38:55

Marmeladen ska jag testa.

med hej fr. Koftan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Eva

en Jämtländska i mina bästa år. är mamma till tre pojkar. födelse år -82,-95,-99. två barnbarn -06,-10 och en hund

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela